Otthonos, zöld, digitális és biztonságos – a modern iroda 4 meghatározó trendje

Szállodaként, illetve irodaházként újul meg 2023-ra az évtizedek óta pusztuló, üresen álló egykori Radetzky-laktanya. A Bem téri épületkomplexumban korszerű, 21. századi irodák várják majd a bérlőket. Négy olyan szempontot gyűjtöttünk össze, amelyek kiemelten fontosak egy modern munkahelyen. Ezek a szempontok a Bem téri épület tervezésekor is kiemelt figyelmet kapnak.

1. Otthon a munkahelyen is

A munka és a magánélet egyensúlya mellett a munkahelyen eltöltött idő minősége is egyre fontosabb az irodákban dolgozóknak. A munkáltatóknak azért fontos figyelembe venniük ezt a szempontot, mert a kényelmes és a nyugodt munkakörnyezet növeli a produktivitást. Vagyis: hatékonyabb, aki jól érzi magát a munkahelyén” – fogalmaz Biró Miklós ingatlanfejlesztési projektmenedzser.

Hogyan lehet segíteni a munkavállalót abban, hogy jól érezze magát a munkaidő alatt? Például úgy, ha azt érzi, nem is a munkahelyén van, hanem szinte otthoni körülmények között. Ezt segíti az úgynevezett resimercial design, amely arra fókuszál, hogy minél otthonosabb környezetet teremtsen az irodában: például függönyös ablakokkal, puha szőnyegekkel, a természetes fény használatával, kényelmes és ergonomikus székekkel.

2. Környezetvédelem és fenntartható működés

A környezettudatosság egyre fontosabb szempont a mindennapjainkban, így a munkahelyünkön töltött időben is.  Az irodai környezetnek segítenie kell abban a munkavállalót, hogy munkaidejében is hű maradhasson azokhoz az elvekhez, amelyeket magánéletében fontosnak tart – például gyűjthesse szelektíven a szemetet, minél több élő növény vegye körül vagy éppen biciklitárolóban őriztethesse kerékpárját.  

Rendkívül fontos tervezési szempont a modern irodaházaknál az is, hogy minél több természetes fény jusson be az épületbe, a világítás energiatakarékos legyen, az anyaghasználatban pedig a természetesség és a környezetvédelem legyen jellemző.

A Market Zrt. elkötelezett híve a fenntartható és környezettudatos tervezés, kivitelezés és üzemeltetés népszerűsítésének, ezért célunk a Bem téri projekt számára egy rangos nemzetközi zöldépület-értékelő minősítés megszerzése” – tájékoztat Biró Miklós.

3. Digitalizáció 

Az innovatív irodai technológia eszközei és megoldásai segítségével a meeting a munkatársak együttműködésének valódi színterévé válik. A modern és szakszerűen megtervezett irodai berendezések megkönnyítik és meggyorsítják a munkát, valamint új ötleteket inspirálnak.

A munkahelyi megbeszélések hatékonyságának kulcsa az információ érthető megjelenítése és egyszerű megosztása. Ezeket a célokat kell szolgálnia valamennyi technikai megoldásnak is, például a beépített audiorendszereknek, a vizuális megjelenítőrendszereknek vagy éppen a videokonferenciákra alkalmas tereknek, mozgatható térelválasztó elemeknek.

4. Munkahely egy világjárvány után

A koronavírus-világjárvány tapasztalatai velünk maradnak még akkor is, amikor a pandémia már rég véget ért. Az egészségügyi szempontok átírtak számos munkahelyi protokollt is, és vélhetően nagy hangsúlyt fognak kapni a modern munkahelyeken.

Megnövekedett például az ideális távolság az egyes munkaállomások között, és a kisebb tárgyalótermek is azt a célt szolgálják, hogy minél kevesebb kollégának kelljen egy térben csoportosulnia. Az épületnek lehetőleg nyitható ablakokkal, könnyen tisztítható felületekkel, érintésmentes ajtókkal és liftekkel kell rendelkeznie, valamint különösen fontossá váltak a higiéniai szempontok a konyhák és mosdók kialakításánál. 

(A felhasznált fotókat Hlinka Zsolt készítette)